Tweet |
Karacalar: Karacalar (لر جھ قره), 1475-1530 yıllarında Anadolu eyaleti
altında Alâiye’ye bağlı bir nahiye idi (Sezen, 2017, s. 416). Adlandırılışı itibariyle
kökadı (etnonim) olmalıdır. Bilindiği üzere, Yörük-Türkmenler arasında
besledikleri koyun ve keçilerin rengine göre isim alma geleneği yaygındır. Tahrir
defterlerinde Karacalar, Karaca Koyunlular gibi Yörük-Türkmen cemaatlerine
rastlanmaktadır. XV. ve XVI. yüzyıllarda Aydın ve Menteşe sancaklarında
yaşayan Karaca Koyunlu taifesi hakkında geniş bir çalışma yapılmıştır (Gülten,
2009, s. 192-193). Karacalar adı, benzer şekilde, cemaat/boy adına verilmiş
olması makuldür. Anılan köy, ilçe merkezine 12 km uzaklıktadır. TMYK’de
Karacalar’ın Cezler, Paşagölü ve Yahyalar adında mahalleleri olduğu
görülmektedir (İçişleri Bakanlığı, 1946, s. 208; İçişleri Bakanlığı, 1947, s. 902-
1113).
Karakoyunlu: Yavrudoğan’a bağlı bir yerleşim yeridir. Karakoyunluların
göç yolu ve kökeni konusunda kesin bilgiler bulunmamaktadır. Karakoyunluların
nereden geldikleri ve hangi Oğuz boyuna ait oldukları konusu hâlâ netlik
kazanmamıştır ve bu konuda farklı teoriler bulunmaktadır. Tarihçiler ve
araştırmacılar, Karakoyunluların Yıva boyuna mensup olabileceği üzerinde
durmaktadır, ancak kesin bir kanıt mevcut değildir. (Atıcı Arayancan, 2015, s.
140).
Karavca: 1928 yılında Merkez nahiyesine bağlı olarak Karavca (
kara+ev+ce?) adıyla kaydedilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 142). Karavca
köy muhtarlığına bağlı Akışlar, İhtiyarlı, Merzevi ve Selimli mahalleleri
bulunmakta idi. Ancak Karavca adı 1940’lı yıllarda Değirmenli olarak TDİD | Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 23 / 2, 2023
https://tdid.ege.edu.tr/
değiştirilmiştir (İçişleri Bakanlığı, 1946, s. 30-535; İçişleri Bakanlığı, 1947, s.
706-822-963) Değirmenli Mahallesinin adı, Manavgat belediye meclisi
tarafından 2018 yılının kasım ayında alınan kararla yeniden Karavca olmuştur.
Kızılot: 1928 yılında Merkez nahiyesine bağlı olarak Kızıl Ot adıyla
kaydedilmiştir. Köyün kurucuları Kızılot Yörükleri, 1940’lı yıllarda Akseki’nin
Yenice Pazar yaylasına çıkmakta idiler (Atabey, 1940, s. 220). Günümüzde
Kızılot’a bağlı Mısırlılar mahallesi de Mısırlı Aşireti olarak kayıtlara geçirilmiştir
(Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 142). Bu kayıtlardan beş yıl sonra da Mısırlı adıyla
köy zikredilir (Dâhiliye Vekâleti, 1933, s. 561). TMYK’de Mısırlı aşireti
muhtarlığına bağlı Taşlıca adında mahallesi olduğu görülmektedir (İçişleri
Bakanlığı, 1947, s. 1040). Kızılot, 1999 yılında belde belediyesi olmuştur.
Günümüzde bir mahalle hüviyetindedir. Türkçe kökenli kızıl ve ot sözcüklerinin
birleşimiyle oluşan bu yeradı, mevcut hâliyle hem renk adıyla kurulmuş bir yeradı
hem de bitki adlı yeradı olarak da değerlendirilebilir. Ancak yerleşim yerinin adı,
Kızılot Yörüklerine istinaden verildiği için etnotoponim olarak sınıflandırmak en
doğrusudur.
Perakende: Aslında perakende sözünün “dağınık, düzenli olmayan” anlamı
da bulunmaktadır (Ayverdi, 2010, s. 987). 1928’de Manavgat Taş Ağıl nahiyesine
bağlı olarak Perâkende Aşireti adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti,
1928, s. 142). Bu durum da göstermektedir ki dağınık olarak yaşayan ve kendisine
Perâkende denilen bir Yörük aşireti bu bölgeyi yurt tutmuştur. Tarihî kaynaklarda
Anadolu Eyaleti’nde ve buna bağlı olarak Hamid, Teke ve Menteşe Sancağı gibi
Batı Akdeniz coğrafyasında Perakende Yörük taifelerinin yaşadığı görülür
(Karaca, 2008, s. 409). Perakende adına XVI. yüzyıldaki resmî belgelerde
rastlamak mümkündür (Özkılınç ve ark., 1995, s. 156).
Salur: Manavgat’ın yaklaşık 20 km kuzeyinde konumlanan bu köyde Salur,
Yalamutlu, Göğü ve Kabacaağaç mahalleleri bulunmaktadır (Konyalı ve Yıldız,
2010, s. 144). 1928’de de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Salur adıyla
kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Ancak halk tarafından
Salır27 olarak bilinir ve söylenir. Yirmi dört Oğuz boyundan biri olan Üçoklar
kolundan gelen Salur boyu tarafından kurulan köy, Manavgat’ın en eski Türk
yerleşimlerindendir. XIII. yüzyılda bölgede kurulan Salur Beyliği’nin
bakiyesidir. Manavgat, Kumluca ve Elmalı’da olmak üzere Antalya’da Salur
adında 3 yerleşim yeri bulunmaktadır. Salurlu ve Göğü Yörükleri yerleşiktir.
Dede Korkut kitabında hâkim boy, Salurlardır ve Kazan Beg de Salur
boyundandır. Kadı Burhaneddin’in de bir Salur Türkü olduğu bilinmektedir
(Sümer, 1999, s. 332-339). Yöredeki mezarlıklarda Salur boyunun damgalarını
görmek mümkündür.
27 Salır adı, Türkmenistan toponimisinde de önemli bir yer kaplar ve Salır’ın eski Türkmen
boylarından biri olduğu belirtilir (Ataniyazov, 1970, s. 201).Celâl GÖRGEÇ
Manavgat Yerleşim Yeri Adları
Saraçlı: Saraçlı Yörükleri en geç yerleşen Yörük topluluklarındandır
(Konyalı ve Yıldız, 2010, s. 213). XX. yüzyılın ikinci yarısının başlarında aşiret
muhtarlığından köy muhtarlığına geçerek köy oluşturmuşlardır (Uslu, 2015, s.
36). Yaz aylarında Akseki’nin Göktepe yaylasına göçerler. Kışlakları Saraçlı
köyüdür. 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Serāclı Aşireti
(Séradjli achiréti) adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141).
Saraçlı Aşireti köy muhtarlığına bağlı Abdullahhoca, Belen, Çakıroğlu, Kale,
Sarıömer ve Tabaklı mahalleleri bulunmakta idi (İçişleri Bakanlığı, 1946, s. 3-
145-224; İçişleri Bakanlığı, 1947, s. 575-951-1030).
Sarılar: Manavgat’ın 5 km kuzeyinde bulunan bu yerleşim yeri, merkez
mahalledir. 1928’de de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Sarılar adıyla
kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Bu yerleşim yerinin adının,
sarı iki kardeş tarafından kurulduğu için bu şekilde olduğu söylenir (Konyalı ve
Yıldız, 2010, s. 145-146). Fakat XX. yüzyılın başında Diyarbakır’ın batısı ve
güneyindeki Musul, Halep ve İskenderun’a kadar uzanan bölgede Sarılar
Türkmen aşiretinin varlığı bilinmektedir. Bu bilgi, bu yerleşim yerinin adının
etnotoponim bir kökeni olduğunu düşündürmektedir. Yani, Sarılar adı, bölgede
yaşayan Sarılar Türkmen aşiretiyle ilişkilendirilerek kullanılmış olabilir (Frayliç
ve Ravling, 2008, s. 65-66). Şahin de Sarılar adını Sarı etnonimi ile bağlantılı
görür. Araştırmalara göre Sarı/Sarular, X. yüzyılda Kimek boy birliği yer
almıştır. Kıtanların saldırısıyla batıya doğru göç ederek Harezm yakınlarına
gelmişlerdir. Ardından Moğol baskılarıyla Anadolu’ya göç etmiş ve
Selçukluların hizmetine girmişlerdir. Bu büyük göç sonucunda, Sarılar pek çok
farklı coğrafyada izler bırakmışlardır. Orta Asya, Kafkaslar, İran, Suriye, Kırım,
Anadolu ve Rumeli gibi bölgelerdeki yeradlarında izlerini görmek mümkündür
(Şahin, 2016, 231). Türk halklarının etnogeneziyle ilgili araştırmalar yürüten
Şaniyazov’a göre, X-XII. yüzyıl kaynaklarında Kıpçaklar üç farklı gruba
ayrılmıştır: Ak-Kıpçaklar, Kara-Kıpçaklar ve Sarı-Kıpçaklar. Şaniyazov’un
görüşüne göre “Sarı” adı da aslen “Sarı-Kıpçaklar” etnoniminin kısaltılmasıyla
ortaya çıkmıştır. Bu görüşe göre Sarılar, Kıpçak topluluğunun Sarı-Kıpçaklar adı
altındaki bir bölümüdür (Şaniyazov’un “K Etniçeskoy İstorii Uzbekskogo
Naroda” (1974) eserinden aktaran Şahin, 2016, s. 227). 1999’da kurulan Sarılar
Belediyesi (MATAB, 2004, s. 300), 2014’den sonra mahalleye
dönüştürülmüştür.
Sevinç: 1530’da Manavgad kazasına bağlı olarak kaydedilen Sevinç Hācı
cemā‘ati (Özkılınç ve ark., 1995, s. 156) kaynaklı olması muhtemeldir. Yine XV.
yüzyılda Manavgat kazasına bağlı Sevinç ve Sevinç Hacı köyleri bulunmaktadır
(Karaca, 2009, s. 85). XX. yüzyılın son çeyreğinde Bozahmetli Yörükleri nüfus
olarak Sevinç köyüne aktarılmıştır. 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı
olarak Sevinc Hindüke? (ھندوكھ سونج) adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye
Vekâleti, 1928, s. 141). Ayrıca Dulkadirli ulusunu meydana getiren taifelerden
biri olan Anamaslu benâm Karacalu taifesini oluşturan cemaatlerden biri
Sevinçlü adını taşımaktadır (Solak, 2002, s. 148). Ayrıca Isparta’da bulunan
Anamas bölgesi, Manavgat Yörüklerinin göç yollarından birini oluşturur.
Seydiler: Bu köyün XVI. yüzyılda Cemālü'd-dı
̇
̄
n-Seydı
̇
̄
zaviyesi ve
cemaatiyle birlikte ‘Alā’iye kazasına bağlı olduğu görülmektedir (Özkılınç ve
ark., 1995, s. 156). 1928’de de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Seydiler
adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Bilindiği gibi Hz.
Muhammed’in küçük torunu olan Hz. Hüseyin’in soyundan gelen kimselere
seyyid denilmektedir. Bu köyün adı da seyyid olduğuna inanılan Cemālü'd-dı
̇
̄
n
Seydı
̇
̄
kaynaklıdır. Ancak yeradının aldığı çokluk eki, bu yeradının etnotoponim
olduğuna işaret eder.
Sülek: İlçe merkezinin 11 km doğusunda bulunan Sülek köyünün adı
hakkında Konyalı ve Yıldız, şu bilgileri verir: “Bu aşiret sürekçidir. Yörük
söyleyişinde sürek değil sülek kullanılır. Sürücü-sürekçi aynıdır.” (2010, s. 214).
Ancak, sü “asker” sözüne +lek ekinin eklenmesiyle oluşan yeradı kökenli bir
etnonim olduğu düşünülebilir. Ancak Solaklı aşiretinden çok sayıda kişinin
burada yaşaması nedeniyle Solaklı’nın Sülekli’ye (>Sülek) dönüştüğü de
düşünülebilir. Yaz aylarında Toros dağlarındaki Akseki’ye bağlı Alacabel mevkii
yakınlarındaki Sülek yaylasına çıkarlar. 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine
bağlı olarak Sülek Aşireti adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s.
141). TMYK’de Mesgenkâye ve Takavüt adında iki mahallesi olduğu
görülmektedir (İçişleri Bakanlığı, 1947, s. 823-1034).
Tilkiler: İlçe merkezinin yaklaşık 25 km kuzeyinde bulunan bu köy, 1928’de
de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Tilkiler adıyla kayda geçirilmiştir
(Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Ayrıca Tilkiler adında Çolaklı’nın bir mahallesi
bulunmaktadır. XVI. yüzyılda Maraş ve çevresinde bulunan Dulkadirli ulusunu
meydana getiren taifelerden biri olan Döngelli içinde Tilkilü cemaati
bulunmaktadır Günümüzde de Kahramanmaraş’ın Pazarcık ilçesine bağlı Tilkiler
köyü bulunmaktadır. Bu durum Dulkadirli ulusunun bakiyelerinin günümüze
kadar, yeradlarında dahi olsa da kendilerini koruduklarını göstermektedir (Solak,
2002, s. 125). Bununla birlikte Dulkadirli ulusunu meydana getiren pek çok
cemaat adına Manavgat ve çevresinde de rastlamak mümkündür: Çolaklu (~Mnv.
Çolaklı), Karacalu (~Mnv. Karacalar), Sarıcalu (~Mnv. Sarılar), Sevinçlü
(~Mnv. Sevinç), Mamalu (~Mnv. Gündoğdu- Mamalar), Yağlular (~Mnv.
Çolaklı- Yağlılar), Begdili (~Mnv. Beydiğin?), Okurcalu (Alanya- Okurcalar),
Dede Karkın (~Mnv. Beşkonak, Karkınlar, Değirmenözü), Tilkilü (~Mnv.
Tilkiler). Bu veriler göstermektedir ki, Maraş ve çevresinden batıya doğru bir göç
gerçekleşmiştir. Manavgat da bu göçün duraklarından biridir.
Yukarıışıklar: İlçe merkezine yaklaşık 15 km uzaklıktaki Yukarıışıklar
köyünde de asıl adın önüne doğrultu gösteren yukarı sıfatı eklendiği için bu
yerleşim yeri adı doğrultu gösteren yeradları arasında değerlendirilmiştir. İ. Celâl GÖRGEÇ
Manavgat Yerleşim Yeri Adları
Hakkı Konyalı’nın 1970’li yıllardaki tespitine göre Çubukin ve Kayışdam olmak
üzere iki mahallesi bulunmaktadır (Konyalı ve Yıldız, 2010, s. 160-161)...7.BÖLÜM
mustafakutun