Tweet |
1727 yılında kısa bir süre Sarıçam kazasında iskân edilen bu cemaatin
mensupları firar ederek başka bölgelere gitmişlerdir. Firar eden cemaatlerin geri
döndürülmesi için Aydın Muhassılı Vezir Abdullah Paşa görevlendirilmiş, ancak
başarılı olunamamıştır (Tatar, 2005, s. 80).
Aşağıpazarcı: 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Pazarcı
adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Osmanlı dönemine
ait haritalarda Manavgat nehrinin doğu tarafında yer alan Pazarcı adıyla bir yer
kayıtlıdır. 1475’te bahsedilen Bāzār-ı Düşenbe burası olmalıdır (Karaca, 2009, s.
51). Tarihî dönemlerde Düşenbe (Pazarcı maa Senir) olarak da anılan bölge,
25 Halk etimolojileri, toponimik araştırmaların kaynakları arasında yer alır. Nesilden nesile yadigâr
kalan yeradları halkın manevî yaratıcılığının bir bölümünü oluşturur. Yeradlarını oluşturan halkın
kendisi de bir tür “ilk araştırmacı” olup yeradlarının anlam ve kökenini halk etimolojisi temelinde
açıklamaya çalışmıştır. Tarihî gerçeklerin bozulmasına, gerçeklerin tahrif edilmesine rağmen
efsane ve rivayetlerde verilmiş halk etimolojisi halkımızın manevî yaratıcılığını, düşünüş tarzını
öğrenmek için çok ilgi çekicidir. Bazı rivayetlerde tarihî olayların izini bulmak mümkündür
(Yusifov ve Kərimov, 1987, s. 71-73). TDİD | Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 23 / 2, 2023
https://tdid.ege.edu.tr/
1855-1867 yılları arasında Karaman eyaletine bağlı Alâiye altında, kaza olmuş
ve 1868’de Konya vilâyeti altında Teke sancağına bağlanmıştır. 1881-1912 yılları
arasında yine bir nahiye olarak Teke sancağı altındaki Alâiye’ye bağlanmıştır. 21
Nisan 1914 tarihli Kanun-ı Muvakkat ile Manavgat’a bağlanmış, ardından Teke
müstakil sancağı altında 1918’de de bu idarî bağı korumuştur (Sezen, 2017, s.
233). Kaynaklarda Yörükân taifesinden Pazarlı (Bazarlı) cemaatine
rastlanılmaktadır (Türkay, 2005, s. 533). Yeradlarında +CI eki, çoğunlukla +lX
ve +lAr ekiyle aynı görevdedir. Böylelikle bu yeradını etnotoponimler arasında
göstermek daha doğru olacaktır.
Belenobası: İlçe merkezine 18 km uzaklıktaki Belenobası’nda halk
tarafından Kaleli Belen olarak adlandırılan yerden dolayı köyün adının
Belenobası olduğu belirtilse de “dağlık, sarp yer, dağ beli” anlamına gelen beleŋ
ve “bir oymağın oturduğu yer, yurt” anlamına gelen oba sözcüklerinin
birleşmesiyle oluşturulmuş bir yerleşim yeri adıdır. Tek başına belen, bir coğrafî
terim olmakla birlikte Belenobası, bir etnonimdir. Zira belende yaşayan oba, bir
insan topluluğudur. Ancak Belenobası adında bu topluluğun gerçek adı
belirtilmemiştir. Yine de Belenobası adının “coğrafî terimlerle kurulan
yeradları” arasında değerlendirilmemesi ve bu adın etnotoponimler arasında yer
alması gerekir.
Bereket: 1928’de Manavgat Taş Ağıl nahiyesine bağlı olarak Bereket ve
Mecidiye adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 142). Daha sonra
bu iki yerin tek bir ad altında birleştirildiği anlaşılmaktadır. Bu yeradının
etnotoponim olması gerekir. Tahrir defterlerinde Bereketli (Bereketlü) adıyla
cemaatlere rastlanılmaktadır (Türkay, 2005, s. 225). İlçe merkezinin 30 km
batısındaki Bereket için, “1555 tarihindeki kayıtlarda Atabey nahiyesine bağlı
Atabey karyesi için ‘Bereketlü demekle ma’ruftur, denilmektedir. Muhtemelen
Atabey nahiye merkezi burasıdır. Bu nahiye ve köy, ismini bölgeyi fetheden
Atabey Mübarizeddin Ertokuş’a izafeten almış olmalıdır. Sonraları
kullanılmamış ve Bereket adıyla günümüze gelmiştir. Atabey nahiyesi bugünkü
Perakende, Bereket, Denizyaka, Hocalar, Taşağıl, Çardak gibi kazanın
güneyinde Köprüçayı kıyısında yer alan bölgeye tekabül etmektedir.” (Karaca,
2009, s. 44).
Çenger: 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Çenker
(Tchinkér) adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Ancak bu
köyün adının 1933’teki resmî kayıtlarda hatalı olarak Çengel şeklinde geçtiği
görülmektedir (Dâhiliye Vekâleti, 1933, s. 167). Çenger köyünün XVI. yüzyılda
‘Alā’iye kazasına bağlı olduğu görülmektedir (Özkılınç ve ark., 1995, s. 155).
Manavgat ilçesine 21 km uzaklıkta bulunan Çenger, aynı zamanda Saraçlı
Yörüklerine bağlı bir obadır (Ak, 2020, s. 46). Böylelikle bu yeradı bir
etnotoponimdir.Celâl GÖRGEÇ
Manavgat Yerleşim Yeri Adları
Çolaklı: Kurucuları Çolaklı Yörükleridir. 1928’de Manavgat Taş Ağıl
nahiyesine bağlı olarak Çolaklı Aşireti adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye
Vekâleti, 1928, s. 142). Cumhuriyet'in ilk yıllarında, Çolaklı Yörükleri yazları
Akşehir'in Ketenlik bölgesinde, kışları ise Çolaklı'da konaklamaktaydı. Yarı
göçebe yaşam süren bu Yörükler, çiftçilik ve hayvancılıkla uğraşıyorlardı (Çınar,
2016, s. 89). Sonradan yerleşik hayata geçerek Çolaklı mahallesine adları verildi.
Eskiden belde olan bu mahalle, Manavgat’ın Antalya yolu üzerinde, 12 km
batısında bulunmaktadır. Çolaklı’da yaşayan halkın çoğunluğu Avşar boyuna
mensuptur. Ayrıca Karakoyunlu, İğdir, Bozahmetli, Sarıkeçili gibi diğer Yörük
ve Türkmen boylarından insanlar da mevcuttur (Kırtı, 2006, s. 14). TMYK’de
Taşağıl bucağına bağlı olan Çolaklı’nın Kepez, Mutamat, Üçtepe, Yağlılar ve
Yapallar adında mahalleleri olduğu görülmektedir (İçişleri Bakanlığı, 1947).
1989 yılında Çolaklı’da belde belediyesi kurulmuştur. Ancak günümüzde, yerel
yönetimlerde yapılan değişiklikler ve düzenlemeler sonucunda Çolaklı, mahalle
statüsüne dönüşmüştür.
Demirciler: Bir meslek adından ortaya çıksa da etnotoponim olabileceği
düşünülmelidir. Çünkü 1530 yılındaki 166 Numaralı Muhâsebe-i Vilâyet-i
Anadolu Defteri’nde Manavgad kazasına bağlı Temürciler cemā‘ati’nin kayıtlara
geçtiği görülmektedir (Özkılınç ve ark., 1995, s. 88). Manavgat’a uzaklığı
yaklaşık 6 km olan Demirciler köyünün Külcüler mahallesi ve tarım-hayvancılığa
dayalı bir ekonomisi bulunmaktadır (Şimşek, 2013, s. 85). 1928’de Manavgat
Merkez nahiyesine bağlı olarak günümüzdeki adıyla kayda geçirilmiştir
(Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). TMYK’de Beygirciler adında bir mahallesi
olduğu görülmektedir (İçişleri Bakanlığı, 1946, s. 146). Bozahmetli Yörük aşireti
de Cumhuriyet öncesi dönemde Düşenbe nahiyesinin 14. sıradaki köyü olarak
Külcüler köyünün Kabapelit mevkisinde kurulmuştur (Uslu, 2015, s. 34-36).
Dolbazlar:26 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Dolbazlar
(دولبازلر) adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Arapça ṭabl
“davul”, Farsça -bāz “oynayan, çalan” ve Türkçe +lar çokluk ekinin birleşimiyle
oluşması muhtemel bir yeradıdır. Bir halk etimolojisi olarak Türkçe kökenli
dolu+boğazlar yapısından kısalma yoluyla oluştuğu da düşünülebilir. Ancak bu
açıklama makul değildir. Sarı, 2016 tarafından bu yeradı, ‘kişi, soy ve boy adı ile
ilgili’ olarak değerlendirilmiştir (s. 347). Kesin olmamakla birlikte etnotoponim
olarak kabul etmek mümkündür.
Evrenleryavşı: 1928 yılında Evrenler ve Yavşı olarak kaydedilmiştir
(Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). İlçe merkezine 11 km uzaklıktadır. XV. ve
XVI. yüzyıl kayıtlarında Oğuzların Eymür boyuna bağlı Evrenlü cemaati tespit
edilmektedir. Avşar, Alayundlu, Bayındır boylarına bağlı Evrenlü cemaatleri de
26 Başkurdistan’daki Awırğazı bölgesine bağlı bir köy ve yönetim merkezi olan Tolbazı (Толбазы)
[~Başk. Talbazı] bulunsa da bu iki yeradı arasındaki bağlantı araştırılmaya muhtaçtır.TDİD | Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 23 / 2, 2023
https://tdid.ege.edu.tr/
bulunmaktadır (Halaçoğlu, 2009, s. 831- 832). Bu sebeple etnotoponim kabul
edilmelidir.
Gaziler: Köprülü Kanyon Millî Parkı sınırları içerisinde yer alan bu yerleşim
yeri, 1928’de Manavgat Beş Konak nahiyesine bağlı olarak Tazı adıyla kayda
geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 142). Tahrir defterlerinde Tazılar, Tazılu
(Tazılı) adında Yörükân cemaatine rastlanılmaktadır. Bu cemaatler Konya ve
Adana gibi, yakın bölgelerde yaşamışlardır. Konya’daki Tazılar cemaati, Eskeşân
Yörüklerindendir (Sakin, 2006, s. 313). Manavgat’a bağlı Doğançam’ın eski adı
Espiye olup Esbkeşân (Atçeken Yörükleri) ile bağlantılı olsa gerektir. TMYK’de
Darıyeri, Dedek, İlbiz ve Yarımkavak adında mahalleleri olduğu görülmektedir
(İçişleri Bakanlığı, 1946, s. 291-295-537; İçişleri Bakanlığı, 1947, s. 1122).
Mevcut hâliyle, Arapça ġāzı
̇
̄
(غازى) sözüne Türkçe +ler çokluk eki getirilerek
oluşturulmuş bir yeradıdır.
Hacıisalı: Hacıisalılar, Adana ile Antalya arasında hâlâ varlığını sürdüren bir
Yörük topluluğudur (Konyalı ve Yıldız, 2010, s. 212). Ayrıca Manavgat
bölgesinde Hacıisalı adında bir köy bulunmaktadır. Bu köy, Teke yöresi
konargöçerlerinden Ecevidli aşiretinin bir obasıdır. Hacıisalı Yörükleri, Teke
yöresine Manavgat tarafından gelmiş olup Antalya çevresinde de yerleşik olarak
yaşamaktadırlar (Ak, 2012, s. 21-29). Cumhuriyet’in ilk yıllarında yaz aylarında
Sülle yaylasına çıkmakta, kış aylarında ise Manavgat’ın Gebece, Hocalar ve
Hacıobası köylerine inmekteydiler (Çınar, 2016, s. 90). 1928 yılında Manavgat
Merkez nahiyesine bağlı olarak Hacı İsalı Aşireti adıyla kayda geçirilmiştir
(Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). TMYK’de Ayrancılar, Ponturlu ve
Süleymançayı adında Hacıisalı Aşireti köy muhtarlığına bağlı üç mahalle
kaydedilmiştir (İçişleri Bakanlığı, 1946, s. 105; İçişleri Bakanlığı, 1947, s. 916-
1001).
Hacıobası: 1928’de de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Hacı Obası
adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Hacıobası’nın
Yörükleri 1940’larda Kızılot Yörükleri ile birlikte Akseki yaylalarına çıkar idi
(Atabeyli, 1940, s. 220). TMYK’de köyün Dereağzı, Deveciler, Hacıise, Sadıklı
ve Uzunkale adında mahalleleri olduğu görülmektedir (İçişleri Bakanlığı, 1946,
s. 311-321-453; İçişleri Bakanlığı, 1947, s. 929-1094). Köyün adı, dinî hayatla
ilgili bir kavram olan hacı (
birleştirilmesiyle oluşmuştur. Ayrıca “obası” ifadesi bu köyün bir Yörük
cemaatine mensubiyetini bildirir.
Halitağalar: 1928’de Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Halid
Ağalar adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Arapça Halid,
birleşik bir yeradıdır.
Hatipler: Aslında bu adlandırma hem “etnotoponimler”e hem “mesleklerle
ilgili adlar”a hem de “dinî hayatla ilgili yeradları”na girebilir. 1928’de Celâl GÖRGEÇ
Manavgat Yerleşim Yeri Adları
Manavgat Merkez nahiyesine bağlı olarak Hatibler adıyla kayda geçirilmiştir
(Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). Halk arasında Hatıplar olarak bilinir ve
söylenir. Bilindiği gibi cuma ve bayram namazlarından önce camilerde hutbe
okuyan din görevlisi, hatip olarak adlandırılır. Arapça ḫaṭı
̇
̄
b sözcüğüne Türkçe
+ler çokluk ekinin getirilmesiyle oluşturulmuş bir yeradıdır. Manavgat’ın
yaklaşık 5 km batısında bulunan bu yerleşim yeri, günümüzde neredeyse
Manavgat merkeziyle birleşmiş durumdadır.
Hocalar: Manavgat ilçe merkezine Antalya yönünde 20 km uzaklıkta
bulunmaktadır. 1928’de Manavgat Taş Ağıl nahiyesine bağlı olarak Hocalar
adıyla kayda geçirilmiştir (Dâhiliye Vekâleti, 1928, s. 141). 1914 tarihli Richard
Kiepert tarafından hazırlanan bir haritada Acemler olarak gösterilmiştir
(Nişanyan, 2022). Sınıflandırma açısından hem “dinî hayatla ilgili yeradları”
hem “mesleklerle ilgili yeradları” hem de “lakap ve unvanlarla oluşan
yeradları”na dâhil etmek mümkündür.
Karaevli: Taşağıl’a bağlı bir mahalledir. Karaevliler, Oğuz Kağan’ın oğlu
Gün Han’ın soyundan geldikleri kabul edilen Bozoklar (sağ) kolundan bir Oğuz
boyudur. DLT’de Oğuz boylarının on ikincisi olarak Kara Bölük geçer (Ercilasun
ve Akkoyunlu, 2015, s. 27)....6.BÖLÜM
mustafakutun